Brandende rijstvelden
De Vishal legt de wereld uit aan de hand van de Kathmandu-vallei
Bij de expositie ’From Burning Rice Fields to Urban Growth’ in De Vishal wordt naar de Nepalese Kathmandu-vallei gekeken als een wereld in het klein.
Door de razendsnelle overgang van een landbouwmaatschappij tot een metropool zijn in deze vallei veel problemen ontstaan. Denk aan schaarste van goed drinkwater, een afvaloverschot en een huizentekort. In Kathmandu kun je zien hoe in korte tijd allerlei wereldlijke problemen zich opstapelden. De tentoonstelling behandelt de thema’s die heel herkenbaar zijn voor ons. Als je binnenloopt bij de nieuwe expositie in De Vishal ontkom je er niet aan: een enorme kleurrijke cirkel vol met uiteenlopende objecten. De installatie heet een mandala en is gemaakt door de Nepalese kunstenaar Sujan Dangol.
Kapotte elektronica
Mandala’s worden gebruikt als een offer bij religieuze rituelen en zijn gemaakt van organische materialen. Dangols versie belichaamt kritiek op de onverwoestbare materiaalkeuze van onze producten tegenwoordig. Dit verbeeldt hij door in het centrum klei en het groen van de natuur te tonen, verder naar de rand organische materialen zoals granen, kopjes en borden gemaakt van bladeren, tot je bij de buitenste randen komt met allerlei afvalproducten zoals lege wijnflessen, kapotte elektronica en plastic bordjes. Dangol zegt over zijn werk dat het een reminder is voor onze tijdelijkheid. ,,Tegenwoordig willen we alles wat we maken voor de eeuwigheid bewaren. Dat is erg destructief. We moeten de balans weer vinden.’’
Lees verder op haarlemsdagblad.nl
Geschreven voor Haarlems Dagblad
Gepubliceerd op 3 december 2024
Tekst: Jeroen Hoenselaar
Foto: United Photos/Toussaint Kluiters