Twist van de beeldcultuur:
klei, draken en absurditeit

Kunstenaar Sietske Zandbergen is onlangs gestart met haar kunstresidentie (DOC4) bij 37PK. We zijn uitgenodigd in haar tijdelijke atelierruimte, waar ze ons welkom heet met een handdruk van kleihanden. Ze verontschuldigt zich hierom. „Ik ben bezig met klei, zoals je ziet.”

Op een tafel ligt een kleisculptuur van een liggende draak. Op de grond ligt een ander concept voor een sculptuur, eveneens van een draak. Het is overduidelijk dat ze nog maar net erin is getrokken: de ruimte is vrij kaal en er staat niets meer dan een paar tafels, een opbergkast en wat dozen. Een kapstok is er niet, haar bruinleren jas hangt aan een schroef in de muur. Een kleine speaker laat hiphop uit de jaren negentig horen.

Jan Patat persiflage

Het pittoreske atelieronderkomen kijkt uit op de Spaarne. Voor een periode van drie maanden krijgt Zandbergen de mogelijkheid om daar nieuw werk te realiseren. Ze is vorig jaar afgestudeerd aan de kunstacademie HKU in Utrecht en heeft sindsdien geëxposeerd met onder andere haar persiflage van Jan Patat (een glasvezelsculptuur dat bij veel patatzaken in Nederland en België te zien is als uithangbord).

Lees verder op haarlemsdagblad.nl

Geschreven voor Haarlems Dagblad
Gepubliceerd op 16 januari 2025
Tekst: Jeroen Hoenselaar
Foto: United Photos/Toussaint Kluiters