’Ik wil verleiden en overtuigen’
Gerard Veldman zet je op het verkeerde been

De bezoeker van de expositieruimte aan de Jansstraat 33 in Haarlem wordt bij de bezichtiging van de schilderijententoonstelling van Gerard Veldman geregeld op het verkeerd been gezet. Iets waar de schilder plezier uit haalt.
Gerard Veldman heeft zijn expositie ingedeeld in ’eilandjes’ met de focus op typografie, bloemen, gestrande schepen en massamedia. Een link met pop-art kunstenaars als Andy Warhol is snel gemaakt, in een van zijn schilderijen komt Campbell’s Soup Can zelfs letterlijk terug. ,,De rode draad in mijn werk is de beeldcultuur van de massamedia.” Veldman wil je hier kritischer naar laten kijken.
Nazivliegtuig
Van huis uit is Veldman artdirector. Hierdoor heeft hij veel gedaan met fotografie, doelgroepen en beeldcultuur, wat doorsijpelt in zijn kunst. Hij laat mensen graag reflecteren op wat ze zien en haalt beeldcultuurelementen uit de context. Hij geeft kritiek op de clichés die bestaan in de massamedia. Gerard Veldman: ,,Clichés maken de kijker lui, waardoor het beeld ook oninteressant wordt. Daarom maak ik iets afwijkends, waardoor mensen gaan nadenken waarom dat nu precies afwijkt.” Dit doet hij door bepaalde beeldfacetten te vergroten, of te vervangen. Bij een schilderij van het luciferdoosje van Säkerhets Tändstickor heeft hij de welbekende zwaluw verwisseld met een vliegtuig dat de nazi’s gebruikten in de Tweede Wereldoorlog. ,,Beelden worden continu ingezet om mensen te beïnvloeden. Dit schilderij is een verbeelding van actuele tendensen die doorsijpelen in de dagelijkse samenleving. Het vliegtuig staat symbool voor onderdrukking, uitsluiting of erger.”
Lees verder op haarlemsdagblad.nl
Geschreven voor Haarlems Dagblad
Gepubliceerd op 20 maart 2025
Tekst: Jeroen Hoenselaar
Foto: United Photos: Toussaint Kluiter